img
Halal

Τουρισμός Halal, μία πολλά υποσχόμενη αγορά

img

Η μουσουλμανική ταξιδιωτική αγορά αποτελεί πλέον μια σημαντική και αυξανόμενη τάση στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία. Ο Halal τουρισμός αναφέρεται σε μια μορφή ταξιδιού που ανταποκρίνεται στις ειδικές ανάγκες και απαιτήσεις των μουσουλμάνων ταξιδιωτών, όπως η πρόσβαση σε Halal τρόφιμα, εγκαταστάσεις προσευχής και καταλύματα με διαχωρισμό φύλου.

Ο Halal τουρισμός επιτρέπει στους μουσουλμάνους τουρίστες να δουν τον κόσμο χωρίς να θυσιάσουν την ηθική ή τις πεποιθήσεις τους. Επιτρέπει στους μουσουλμάνους να ακολουθούν τις ισλαμικές πεποιθήσεις, ενώ παράλληλα παίρνουν μια γεύση από πολλά έθιμα, πολιτισμούς και κουζίνες. Επιπλέον, τα ταξίδια Halal παρέχουν στους μουσουλμάνους επισκέπτες άνεση και οικειότητα όταν επισκέπτονται μέρη όπου μπορεί να μην υπάρχει μεγάλη μουσουλμανική κοινότητα ή όπου τα ισλαμικά έθιμα είναι άγνωστα.

 Ανάγκες και απαιτήσεις του τουρισμού Halal:

Ο Halal τουρισμός είναι ένα είδος τουρισμού που ανταποκρίνεται στις ειδικές ανάγκες και απαιτήσεις των μουσουλμάνων ταξιδιωτών. Ορισμένα βασικά στοιχεία του τουρισμού Halal είναι τα εξής:

  • Τόφιμα και ποτά Halal: Ένα βασικό συστατικό του τουρισμού Halal είναι τα τρόφιμα και τα ποτά Halal. Οι μουσουλμάνοι τουρίστες πρέπει να έχουν πρόσβαση σε τρόφιμα που συμμορφώνονται με τον ισλαμικό διατροφικό νόμο. Οι προορισμοί που απευθύνονται σε ταξιδιώτες Halal πρέπει να παρέχουν τρόφιμα πιστοποιημένα ή συμβατά με το Halal.
  • Εγκαταστάσεις και υπηρεσίες προσευχής: Μια άλλη σημαντική πτυχή των ταξιδιών Halal είναι η πρόσβαση σε εγκαταστάσεις και υπηρεσίες προσευχής. Οι μουσουλμάνοι ταξιδιώτες πρέπει να έχουν πρόσβαση σε ιδιωτικούς, καθαρούς χώρους λατρείας, όπως τζαμιά ή αίθουσες προσευχής. Οι προορισμοί τουρισμού Halal πρέπει να εγγυώνται τη διαθεσιμότητα αυτών των ανέσεων και να προσφέρουν λεπτομέρειες σχετικά με τα ωράρια προσευχής και τις οδηγίες.
  • Ιδιωτικότητα και σεμνότητα: Κατά το σχεδιασμό των εγκαταστάσεων αναψυχής, οι φιλικοί προς το halal χώροι πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους δύο αυτούς παράγοντες. Αυτό περιλαμβάνει τις πισίνες, τα σπα, τα γυμναστήρια και τις παραλίες. Επιπλέον, οι κρέμες, τα έλαια και άλλα καλλυντικά προϊόντα θα πρέπει να είναι συμβατά με το Halal.
  • Πολιτιστική ευαισθησία και σεβασμός: Οι προορισμοί τουρισμού Halal δίνουν προτεραιότητα στην πολιτιστική ευαισθησία και τον σεβασμό προς τις ισλαμικές αξίες και πεποιθήσεις. Αυτό σημαίνει κατανόηση των παραδόσεων, ενδυματολογικών κανόνων και κοινωνικών ηθών. Επιπλέον, οι δραστηριότητες που σχετίζονται με τον τουρισμό δεν πρέπει να έρχονται σε σύγκρουση με τις ισλαμικές αρχές. Για παράδειγμα, οι προορισμοί θα πρέπει να αποφεύγουν την προώθηση δραστηριοτήτων που περιλαμβάνουν αλκοόλ, τυχερά παιχνίδια ή οποιεσδήποτε άλλες δραστηριότητες που απαγορεύονται.

 Λόγοι της ανάπτυξης του τουρισμού Halal:

Η ανάπτυξη του τουρισμού Halal τα τελευταία χρόνια αποδίδεται σε διάφορες σημαντικές πτυχές:

  • Η αύξηση του παγκόσμιου μουσουλμανικού πληθυσμού, με εκτιμώμενο αριθμό 2 δισεκατομμυρίων μουσουλμάνων παγκοσμίως το 2022, που αντιπροσωπεύουν το 25% του παγκόσμιου πληθυσμού. Ως αποτέλεσμα, η μουσουλμανική ταξιδιωτική αγορά επεκτείνεται, με όλο και περισσότερους μουσουλμάνους ταξιδιώτες να αναζητούν προορισμούς φιλικούς προς το halal.
  • Σε πολλές μουσουλμανικές χώρες έχει σημειωθεί αξιοσημείωτη αύξηση της μεσαίας τάξης, αυξάνοντας τα διαθέσιμα χρήματα και τονώνοντας την επιθυμία για ταξίδια. Αυτοί οι τουρίστες συχνά αναζητούν πιο πολυτελείς και φιλικές προς το Halal ταξιδιωτικές επιλογές.
  • Η ευαισθητοποίηση για τις υπηρεσίες που σχετίζονται με τα ταξίδια Χάλαλ έχει αυξηθεί σημαντικά. Τα ταξιδιωτικά γραφεία αύξησαν τον αριθμό των φιλικών προς το Halal επιλογών που παρέχουν. Για παράδειγμα, η κουζίνα Halal σερβίρεται σε ξενοδοχεία, εστιατόρια και αεροπλάνα, μαζί με χώρους προσευχής.

 Ανάπτυξη της αγοράς τουρισμού Halal:

Η μουσουλμανική ταξιδιωτική αγορά έχει επιδείξει ανθεκτικότητα και ισχυρή ανάπτυξη παρά τα παγκόσμια εμπόδια. Μετά την επιβράδυνση που σχετίζεται με την πανδημία COVID-19, ο κλάδος αυτός παρουσιάζει σήμερα σημάδια ανάκαμψης. 110 εκατομμύρια μουσουλμάνοι έφτασαν στο εξωτερικό το 2022, που αντιστοιχεί στο 68% των επιπέδων πριν από την πανδημία το 2019. Αυτό υποδηλώνει μια ισχυρή ανάκαμψη και καταδεικνύει την ικανότητα και την προθυμία των μουσουλμάνων τουριστών να μεταβούν ξανά στο εξωτερικό, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν. Πλήρης ανάκαμψη αναμένεται μέχρι το 2024, όταν ο αριθμός των αφίξεων μουσουλμάνων θα ξεπεράσει τα 160 εκατομμύρια που καταγράφηκαν το 2019. Η μουσουλμανική τουριστική αγορά έχει ανακάμψει και αναζωογονηθεί, όπως φαίνεται από την επιστροφή της στα προ της πανδημίας επίπεδα. Μέχρι το 2028, η μουσουλμανική ταξιδιωτική αγορά προβλέπεται να φθάσει σε πρωτοφανή επίπεδα, με τις αφίξεις μουσουλμάνων να αναμένεται να φθάσουν τα 230 εκατομμύρια, με δαπάνες ύψους 225 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ.

 Αξίζει να σημειωθεί ότι, το μερίδιο των μουσουλμανικών αφίξεων στην Ευρώπη, την περιοχή με το μεγαλύτερο παγκόσμιο ποσοστό αφίξεων, είναι συγκριτικά χαμηλότερο, περίπου 6%. Παρόλο που υπάρχουν πολυάριθμες καλοδιατηρημένες τοποθεσίες διακοπών στην Ευρώπη, η ανισότητα δείχνει περιθώρια βελτίωσης όσον αφορά την εξυπηρέτηση των μουσουλμάνων τουριστών.

 Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Δείκτη Μουσουλμανικών Ταξιδιών 2019, η Μαλαισία, η Ινδονησία και η Τουρκία ήταν οι τρεις κορυφαίοι προορισμοί φιλικοί προς το Halal. Τα πιο δημοφιλή είδη τουρισμού Halal είναι τα φιλικά προς την οικογένεια ταξίδια και οι φιλικές προς το Halal διακοπές στην παραλία.

 H αγορά τουρισμού Halal στην Ελλάδα:

Απροσδόκητα, η Ελλάδα κατατάσσεται στη δέκατη πέμπτη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών σε ταξιδιωτικούς προορισμούς με halal, ενώ η Αλβανία έρχεται πρώτη στην κατάταξη σύμφωνα με το Global Muslim Travel Index 2023.

Η Ελλάδα θεωρείται ο ιδανικός ταξιδιωτικός προορισμός από πολλούς ταξιδιώτες, συμπεριλαμβανομένων των Αράβων και των μουσουλμάνων, λόγω του τέλειου καιρού της χώρας, της νόστιμης παραδοσιακής ελληνικής κουζίνας, των φανταστικών παραλιών, του μαγευτικού τοπίου και των μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.

Ωστόσο, η επέκταση της μουσουλμανικής ταξιδιωτικής βιομηχανίας απαιτεί περισσότερες προσπάθειες, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης του τουριστικού μάρκετινγκ και της αύξησης της ευαισθητοποίησης των ενδιαφερομένων μερών. Το μάρκετινγκ θα πρέπει να δώσει έμφαση στην προβολή των φιλικών προς τους μουσουλμάνους υπηρεσιών, όπως επιλογές τροφίμων Halal,  εγκαταστάσεις προσευχής και καταλύματα που ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες απαιτήσεις των μουσουλμάνων. Παράλληλα, η συνεργασία με τους τοπικούς ενδιαφερόμενους φορείς, συμπεριλαμβανομένων των επιχειρήσεων, των τοπικών κοινοτήτων και των ταξιδιωτικών γραφείων, είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη μιας συντονισμένης στρατηγικής για την προσφορά υπηρεσιών φιλικών προς τους μουσουλμάνους.